Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου

Μάθε τι είναι η ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου! Είναι υποχρεωτική; Όλα όσα αλλάζουν για τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Μάθε για τις τιμές, τα στάδια αλλά και την διαδικασία.

Τι είναι Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου;

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου είναι ένας ηλεκτρονικός φάκελος του εκάστοτε κτιρίου που περιέχει τα ενημερωμένα στοιχεία που το αφορούν. Με την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου καταγράφεται και παρακολουθείται η κατάσταση του κάθε κτιρίου και οι μεταβολές ή τροποποιήσεις που έχουν γίνει.

Ο συγκεκριμένος φάκελος και η υποβολή του στους αρμόδιους θεσμούς είναι υποχρεωτική για όλες τις ενέργειες που αφορούν ένα κτίριο, εξαιρουμένων των περιπτώσεων που σχετίζονται με τη μίσθωση ενός ακινήτου. 

Τι ισχύει για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου;

Η έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας μια απαραίτητη διαδικασία για όλα τα κτίρια τα οποία έχουν ανεγερθεί ή βρίσκονται στο στάδιο της ανέγερσης και έχουν οικοδομική άδεια, όπως ακόμη και για όλα τα τακτοποιημένα ακίνητα.

Υπεύθυνοι για την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου και για τη διαδικασία υποβολής της είναι οι ιδιώτες μηχανικοί, τους οποίους ορίζουν και εξουσιοδοτούν οι εκάστοτε ιδιοκτήτες. Το Πιστοποιητικό Πληρότητας για την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου ή το πιστοποιητικό πληρότητας της ηλεκτρονικής ταυτότητας αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας εκδίδεται από τον εν λόγω μηχανικό και φέρει έναν μοναδικό αριθμό. Για όλα ανεξαιρέτως τα κτίρια ισχύει η διενέργεια ελέγχου και επανελέγχου μέσα στο συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο που θα οριστεί και που αναλογεί με την κατηγορία στην οποία ανήκει το κάθε κτίριο.

Από την εφαρμογή της ηλεκτρονικής ταυτότητας ακινήτου στην Ελλάδα, έχουμε δει σημαντικές αλλαγές που αφορούν τόσο τη διαχείριση όσο και τη νομιμότητα των ακινήτων. Πρόσφατα, ορίστηκε η τελική προθεσμία για την τακτοποίηση μεγάλων αυθαιρέτων μέχρι τον Ιανουάριο του 2026, επικεντρώνοντας στη νομιμοποίηση κτιρίων που ξεπερνούν σημαντικά τα επιτρεπόμενα όρια. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, οι ιδιοκτήτες κινδυνεύουν με πρόστιμο που αγγίζει το 10% της αντικειμενικής αξίας του κριτίου.

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου Διαδικασία

Η συγκεκριμένη διαδικασία, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, μπορεί να εκτελεστεί μόνο από κάποιον αρμόδιο μηχανικό ο οποίος έχει εξουσιοδοτηθεί και καλείται να καταθέσει τα απαραίτητα έγγραφα τα οποία θα πρέπει να έχουν συμπληρωθεί από τον ιδιοκτήτη. Βρες μηχανικό και κλείσε ηλεκτρονική ταυτότητα με 149€ εδώ.

Σε μια πρώτη φάση, καταχωρούνται τα οικόπεδα και τα γήπεδα και σε μια δεύτερη η ιδιοκτησία.
Στην επόμενη φάση, ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός εκδίδει το απόσπασμα ταυτότητας κτιρίου, το οποίο έχει το δικό του κλειδί γνησιότητας, καθώς και αποκλειστικό κωδικό ταυτότητας.
Στη συνέχεια, ο μηχανικός καταθέτει την απαραίτητη αίτηση για την έκδοση του πιστοποιητικού πληρότητας ταυτότητας κτιρίου (το οποίο πιστοποιεί περί της ύπαρξης ή μη αυθαιρεσιών), όπως επίσης και τα στοιχεία του αποσπάσματος.
Η ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου αφορά όλα τα ακίνητα και τις διηρημένες ιδιοκτησίες που μεταβιβάζονται ή εκδίδουν νέες οικοδομικές άδειες (νέα κτίρια και ιδιοκτησίες), όπως επίσης και τα αυθαίρετα.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το έντυπο που αφορά την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου και το πιστοποιητικό πληρότητας της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου βρίσκονται σε ηλεκτρονική μορφή στο Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος και αποτελούν στοιχεία ελέγχου.

Με το παρόν νομοσχέδιο θεσπίζονται κάποιες νέες ρυθμίσεις για την εφαρμογή του θεσμού.
Πιο συγκεκριμένα, καθορίζεται το περιεχόμενο που αφορά την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου και τα εκδιδόμενα πιστοποιητικά, όπως επίσης και οι προδιαγραφές των σχετικών εντύπων.
Τέλος, καθορίζεται η διαδικασία έναρξης και ενημέρωσης για την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου, ανάλογα με την προτεινόμενη κατηγοριοποίηση των κτιρίων.

Το ραντεβού σου για Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου!

Κλείσε ραντεβού για έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας εύκολα και γρήγορα. Μπορείς να καλέσεις ή να κλείσεις το ραντεβού σου ηλεκτρονικά και να επιλέξεις την καλύτερη τιμή. 

Δικαιολογητικά έκδοσης Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιριου

  • Την οικοδομική άδεια του ακινήτου.
  • Τα σχέδια κάτοψης. Κατόψεις των ορόφων, μελέτη προσβασιμότητας εμποδιζόμενων ατόμων ή Αμέα και χαρακτηριστικές όψεις και τομές (εάν και εφόσον απαιτείται).
  • Το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) του κτιρίου ή της διηρημένης ιδιοκτησίας.
  • Το Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής (ΠΕΚ).
  • Δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων με όλα τα σχέδια που τις συνοδεύουν.
  • Το δελτίο δομικής τρωτότητας ή την τεχνική έκθεση στατικού ελέγχου ή τη μελέτη στατικής επάρκειας, όπως απαιτείται σύμφωνα με τον Ν.4178/2013 και Ν.4495/2017.
  • Τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου (σε περίπτωση που υπάρχουν).
  • Τα στελέχη (όπως επίσης και ενημερώσεις ή αναθεωρήσεις) των πράξεων εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών (για παράδειγμα, άδεια δόμησης ή οικοδομική).
  • Στην περίπτωση εκείνη κατά την οποία η οικοδομική άδεια και τα σχέδια κάτοψης έχουν χαθεί, θα πρέπει να κατατίθεται στον ηλεκτρονικό φάκελο η βεβαίωση απώλειας από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης. Στην εν λόγω νομοθεσία, εκτός από τις περιπτώσεις των κτιρίων, υπάγονται και οι περιπτώσεις αδόμητων οικοπέδων ή γηπέδων, όπως επίσης και οι αυτοτελείς διηρημένες ιδιοκτησίες.
 
Εδώ μπορείς να βρείς ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με τους παραπάνω νόμους Ν.4178/2013 και Ν.4495/2017.

Τι ισχύει σχετικά με την ενημέρωση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Ακινήτου;

Η ενημέρωση που αφορά την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου είναι απαραίτητη αν έχει προηγηθεί κάποια εργασία που έχει να κάνει με παρέμβαση ή τροποποίηση του ακινήτου σε οριζόντια ή κάθετη διηρημένη ιδιοκτησία, για τα οποία χρειάζεται οικοδομική άδεια ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από Δημόσια Αρχή. Η ενημέρωση που αφορά την ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου είναι υποχρεωτική μέσα στο διάστημα των τεσσάρων μηνών από τη λήξη ισχύος της άδειας και αρμόδιος γι’ αυτή τη διαδικασία είναι ο εξουσιοδοτημένος επιβλέπων μηχανικός.

Αφού έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του εκάστοτε ακινήτου και αφού έχει πια εκδοθεί το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, αρμόδιος για την ενημέρωση της ταυτότητας του ακινήτου είναι αυτός που έχει και την κυριότητα του ακινήτου. Στις περιπτώσεις εκείνες στις οποίες έχουν διενεργηθεί εργασίες σε κάποιο ακίνητο και δεν έχει ακολουθηθεί η ενδεδειγμένη διαδικασία της καταγραφής τους, το ακίνητο θεωρείται αυθαίρετο και επιβάλλονται στον ιδιοκτήτη πρόστιμα αυθαιρέτου κατασκευής.

Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου Προθεσμία

Πρόσφατα, ορίστηκε η τελική προθεσμία για την τακτοποίηση μεγάλων αυθαιρέτων μέχρι τον Ιανουάριο του 2026, επικεντρώνοντας στη νομιμοποίηση κτιρίων που ξεπερνούν σημαντικά τα επιτρεπόμενα όρια. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, οι ιδιοκτήτες κινδυνεύουν με πρόστιμο που αγγίζει το 10% της αντικειμενικής αξίας του κριτίου.
Βάσει του νόμου 4495/2017, τα ακίνητα χρειάζεται να ελεγχθούν και να εκδώσουν ή να ανανεώσουν την ηλεκτρονική τους ταυτότητα κάθε 8, 10 ή 15 χρόνια ανάλογα με την κατηγορία τους. Αυτή η διάταξη ορίζει τις περιόδους επανεξέτασης της ηλεκτρονικής ταυτότητας ανάλογα με τον τύπο και τη χρήση του ακινήτου, καθώς και άλλους παράγοντες όπως το αν είναι δημόσιο ή ιδιωτικό, την τοποθεσία του, κτλ. Αυτό βοηθά στην κατανόηση του πότε και πώς πρέπει να ανανεώνεται η ταυτότητα για κάθε κατηγορία ακινήτου.

Οι κύριες κατηγορίες ακινήτων που απαιτούν ηλεκτρονική ταυτότητα περιλαμβάνουν:

  • Πρατήρια υγρών καυσίμων και πλυντήρια αυτοκινήτων: Αυτές οι εγκαταστάσεις υπόκεινται σε συχνούς ελέγχους λόγω των υψηλών απαιτήσεων ασφάλειας και περιβαλλοντικών προδιαγραφών.
  • Τουριστικά καταλύματα άνω των 300 τ.μ.: Μεγάλα ξενοδοχεία και άλλα τουριστικά καταλύματα πρέπει να διαθέτουν ενημερωμένη ταυτότητα για να διασφαλίζουν τη συμμόρφωσή τους με τους κανονισμούς πυρασφάλειας και άλλες ρυθμιστικές απαιτήσεις.
  • Κτίρια που φιλοξενούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες: Σχολεία, πανεπιστήμια, και άλλες εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές για τη διασφάλιση της ασφάλειας των φοιτητών και του προσωπικού.
  • Ιατρικά κέντρα και υγειονομικά κτίρια: Νοσοκομεία, κλινικές, και άλλες δομές υγείας πρέπει να συμμορφώνονται με αυστηρές ρυθμίσεις σχετικά με την ασφάλεια και τη διαχείριση ιατρικών εγκαταστάσεων.

Η τήρηση των προθεσμιών και η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις για την έκδοση ηλεκτρονικής ταυτότητας είναι κρίσιμη για την εξασφάλιση της νομιμότητας των ακινήτων και για την αποφυγή ενδεχόμενων προστίμων. Αυτό βοηθά επίσης στη διασφάλιση της ασφάλειας και της λειτουργικότητας των κτιρίων που χρησιμοποιούνται στην καθημερινότητα από το κοινό και τους εργαζόμενους.

Γιατί να επιλέξω μηχανικό μέσω του My Constructor;

Η πλατφόρμα μας αποτελεί μια πλήρως λειτουργική και αποτελεσματική λύση για όσους επιθυμούν να βρουν έμπειρο και εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό σε προσιτές τιμές. Όλοι ανεξαιρέτως οι συνεργάτες μας έχουν επιλεγεί με κριτήριο τα προσόντα, την εμπειρία και τον επαγγελματισμό τους. Μπορείτε να είστε σίγουροι με την επιλογή σας σχετικά με την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, καθώς η ομάδα του MyConstructor, πριν εντάξει τους ειδικούς στο δυναμικό της πλατφόρμας, έχει κάνει τον απαραίτητο και ενδελεχή έλεγχο και σας εγγυάται ότι οι εργασίες σας θα ολοκληρωθούν στο πλαίσιο και την τιμή που έχει συμφωνηθεί.

 

Το ραντεβού σου για Ηλεκτρονική Ταυτότητα Ακινήτου!

Κλείσε ραντεβού για έκδοση Ηλεκτρονικής Ταυτότητας εύκολα και γρήγορα. Μπορείς να καλέσεις ή να κλείσεις το ραντεβού σου ηλεκτρονικά και να επιλέξεις την καλύτερη τιμή. 

Λογότυπο myconstructror
Λογότυπο Οδηγός για το σπίτι

Επικοινωνία

Follow Us

Newsletter

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

© 2022 Created with Royal Elementor Addons